Strona Główna
Współpraca
Kontakt

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

60 km oczywiście się nie zmieściliśmy! Wyszło jedyne 98 km ;-)

Przebudziwszy się w deszczowy poranek pełen obaw o coniedzielną wycieczkę udałem się tradycyjnie pod PTTK-a na 9:00. Okazało się że grupa siedmiu zapalonych kolarzy udających się do Tyńca obdarzyła mnie takim zaufaniem że mogłem poprowadzić wycieczkę jako przewodnik zastępca

Kilka minut po dziewiątej wyruszyliśmy w stronę Alwerni przez Bolęcin w celu ominięcia rozmokłej po nocnych ulewach Puszczy Dulowskiej. Pierwszych postój i przerwa na drugie śniadanie odbył się nad zalewem Skowronek. Posileni ruszyliśmy dalej w stronę Okleśnej i przejeżdżając przez Mirów dotarliśmy do Kamienia gdzie w Kościele tradycyjnie nie udało nam się podbić pieczątki w książeczce pielgrzym. Kierując się polną piaszczystą drogą w cieniu drzew przejechaliśmy do Rusocic a dalej już asfaltową drogą wzdłuż doliną Wisły do Czernichowa gdzie zwiedziliśmy Zespół Dworsko - Parkowy w Czernichowie z połowy XIX wieku, w którym funkcjonuje do dziś jako Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Franciszka Stefczyka, będąca najstarszą szkołą rolniczą w Polsce (w 1860 roku utworzona została Szkoła Praktyczna Gospodarstwa Wiejskiego). W 1890 roku jeden z jej profesorów - dr Franciszek Stefczyk powołał do życia Spółdzielczą Kasę Oszczędności i Pożyczek, która dała początek spółdzielczości wiejskiej.

Po zasięgnięciu informacji o kursowaniu promów wśród miejscowych udaliśmy się przez Wołowice do przeprawy promowej w Jeziorzanach gdzie za jedyne 1 zł polskich przeprawiliśmy się na drugą stronę Wisły.

Dalej przejeżdżając mostem nad Kanałem Łączany - Skawina i jadąc bursztynowym szlakiem dotarliśmy do Tyńca - dawnej podkrakowskiej wsi, która w 1973 r. została włączona do Krakowa. Znajduje się w części zachodniej miasta, na prawym brzegu Wisły i wchodzi w skład Dzielnicy VIII Dębniki. Tyniec znany jest głównie dzięki znajdującemu się tu klasztorowi benedyktynów istniejącemu od 1044, jednemu z najbogatszych i najważniejszych w Polsce. Nazwa Tyniec pochodzi od celtyckiego słowa "tyn", które oznaczało mur lub ogrodzenie.

Po zwiedzeniu klasztoru i zakupach w sklepie z tradycyjnymi markowymi wyrobami benedyktyńskimi udaliśmy się w drogę powrotną przekraczając teraz z kolei Wisłę przez będący w remoncie most obwodnicy autostradowej Krakowa.

Dalej już starą sprawdzoną drogą przez Liszki, Cholerzyn z tradycyjnym postojem w dolinie Mnikowskiej (z cudownym zimnym strumieniem na ochłodę) przez puszczę dulowską dotarliśmy powrotem do Bolęcina. Tutaj burza zatrzymała nas na festynie z okazji święta wsi...

Zmoknięci ale zadowoleni i szczęśliwi po prawie 100km przygód ok. 18 dotarliśmy z powrotem do Chrzanowa.

Andrzej ®

Powrót

PTTK

PTTK Oddział Chrzanów

PLAN WYCIECZEK

KLIK

Moim zdaniem najbardziej atrakcyjną turystycznie gminą Powiatu Chrzanowskiego jest gmina: